IndlæserVent venligst…
Indlæser
Aktuelt - tres matematikere

Læs mere >

< Læs mindre

Tres matematikere, skumstrukturer og statistik

Hvordan bestemmer man alderen på en hval? Kan solbadning forlænge ens liv? Hvordan hænger sæbebobler og bilproduktion sammen? 60 matematikere var samlet til forpremiere.

En ny serie film til gymnasiet viser, at matematik kan give svaret på de mest overraskende spørgsmål – og 60 matematikere var samlet til forpremieren på to af dem.

Snakken går om matematik og minimalflader, anekdoterne indeholder ord som sigma, middelværdi og pi, og ungarske matematikere bliver citeret.

60 matematikere var nemlig samlet til en omgang skumstrukturer, statistik, vin og tapas, da Lindhardt og Ringhof Uddannelse i januar holdt forpremiere på de to første film i en serie på ti om ekstraordinære danske matematikere.

Film skal vække gymnasieelevers matematiklyst

Filmene skal åbne gymnasieelevernes øjne for matematikkens mange muligheder.

”De ti film skal vise, at matematik også er en profession, som leder til et job i sidste ende – og ikke kun som matematiklærer. Vi vil gerne åbne elevernes øjne for, at der er mange andre muligheder,” siger en af filmenes medskabere, Bodil Bruun, som også er en del af forfattergruppen bag grundbogssystemet Hvad er matematik?

Det er Hvad er matematik?-forfattergruppen, som sammen står bag filmprojektet ’10 danske matematikere – 10 matematiske fortællinger’. Formålet er at stimulere gymnasieelevernes lyst til at studere matematiske fag gennem mødet med ti af landets ypperste forskere.

Matematik foregår ikke kun i en bog

Bodil Bruun mener, at den største udfordring i forhold til at få gymnasieelever til at læse matematik på universitetet, er at fortælle, hvad en matematiker laver, og hvilket job man får.

”For gymnasieeleverne er matematik noget, der foregår nede i en bog, og det er svært at forestille sig, hvad man kommer til at arbejde med. Det er nemt at se for sig med en professionsuddannelse – her ved man præcis, hvad man skal lave. Vi savner, at der er et lige så fint billede af, hvad man kommer til at lave, hvis man læser matematik,” lyder det fra Bodil Bruun.

På et andet niveau

Filmene skal derfor give gymnasieeleverne en idé om, hvad matematik er, når man rykker sig uden for gymnasiets rammer.

Og det er en god idé, mener en af de fremmødte, Jesper Lützen, som underviser i historisk matematik på universitetet.

”Den matematik, eleverne bliver præsenteret for på gymnasiet, er ikke svarende til det, de kommer til at møde på universitetet,” siger han.

”Derfor skal man have formidlet, at matematik er noget andet end det, gymnasieelever tror, det er. At det er på et andet niveau.”

Statistik og skumstrukturer til 3.g’erne

Der trykkes på play, og så sidder vi ellers med til en klassisk forelæsning, hvor professor Susanne Ditlevsen trækker tråde fra stokastisk resonans, selektionsbias og FitzHugh-Nagumo-modellen til solbadning og medicinsk forskning.

Næste gang, der trykkes play, er der skum for alle pengene hos professor Steen Markvorsen, som med begejstring i stemmen fortæller, at ”hvis man stikker næsen tilstrækkelig langt ind, vil man se en fin struktur af boblekamre, sidekamre og knudepunkter”.

De to første film introducerer eleverne til ’Statistiske metoder i hverdagsliv og neurovidenskab’ og ’Skumstrukturer og minimalflader’. De viser blandt andet, hvordan forskning i sæbebobler kan optimere bilproduktion, og hvordan statistiske data kan bruges til at fortælle, om solbadning kan forlænge et menneskes liv.

Formidler matematik fra det virkelige liv

Forfatterne håber, at det vil give 3.g’ere med matematik på A-niveau en idé om, hvordan matematik anvendes uden for bøgerne.

”Vi har valgt emnerne ud fra, at matematikken kommer i spil i nogle interessante sammenhænge, som taler til de unge, og at de skal vise noget om, hvad man lave med en kandidatgrad i matematik,” siger Bodil Bruun.

”Det er vanskeligt at finde gode eksempler på anvendelse af matematik, som også er lidt sprælske og appellerer til unge mennesker. Naturvidenskaben findes mange steder, og det er nemt at pege på. Det er sværere i matematik.”

Læs mere >

< Læs mindre

Mød hovedpersonerne – hvad fik dem til at følge matematikkens vej?

Susanne Ditlevsen
– M.Sc. og ph.d. i matematik, professor ved KU

”Jeg læste matematik, fordi jeg følte mig intellektuelt understimuleret. Jeg var ude en del år efter gymnasiet, før jeg begyndte at læse. Og så talte matematikken til mig. Jeg havde egentlig bare planer om at ’lave’ matematik, men man kan ’gå til fløjtespil’ – man kan bare ikke ’gå til matematik’. Da jeg så begyndte at læse matematik, blev jeg mere og mere grebet af det. Jeg synes, matematikken er allermest spændende der, hvor det gør en forskel.”

Steen Markvorsen
– civilingeniør og ph.d. i matematik, professor ved DTU

”Det var inspiration fra gode lærere, der fik mig til at læse matematik. Og så det forhold, at man arbejder med præcise udsagn, men at det kræver arbejde at nå til dertil. Det fascinerede mig dybt. Da jeg var ung, læste jeg Euklid, og så er det groet derfra.”

Læs mere >

< Læs mindre

Om projektet

De 10 film er en del af projektet ’10 danske matematikere – 10 matematiske fortællinger’, som forfattergruppen bag lærebogssystemet Hvad er matematik? har udarbejdet med støtte fra bl.a. Undervisningsministeriet.

Formålet med filmene er at stimulere elevernes lyst til at studere matematiske og matematikholdige fag gennem det direkte møde med landets fremmeste forskere.

Filmene kan bruges til elevprojekter eller som supplement i undervisningen. Der hører projektmateriale til hver film, som kæder filmene sammen med undervisningen.

Læs mere >

< Læs mindre